onsdag den 18. september 2013

Æbleboller og is

Havde jo fået en stor pose æbler af min kollega Tine og nu skulle de sidste bruges - det blev de på æbleboller (en opskrift som Tine havde fundet)




Æbleboller med groft mel

Ca. 24 stk. (jeg fik 17)

50 g. gær
2 dl. lunken vand
300 g. æble (skrællet og uden kernehus)
3 tsk. honning
2 tsk. salt
2 dl. kvark eller andet syrnet mælkeprodukt
60 g. havregryn
300 g. groft mel (jeg brugte 300 g grahamsmel og 100 g. groft hvedemel)

Ca. 400 g. hvedemel (jeg startede med 300 g og kom så mellem 50 og 75 g i da dejen havde hævet)

I original opskriften står der at der skal bruges æg, det havde jeg ikke så det kom der ikke i - men de fungerer fint uden æg.

Fremgangsmåde
Riv æblerne fint. Hæld vandet i en skål og rør gæren ud heri. Tilsæt æbler og de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Ælt dejen godt igennem.
Dæk skålen med et viskestykke og stil dejen til hævning et lunt sted i ca. 45 minutter - 1 time.
Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Form til boller.

Læg på bageplade med bagepapir og pensl med mælk og bag i 20 min ved 200 grader.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Havde også nogle bær tilbage fra sidst jeg lavede brombær/blåbær is - så lavede en portion mere - denne gang kom jeg dem i ispinde forme - for synes det var træls at den var så hård når den kom ud af fryseren - det gør jo ikke noget når den er som ispind.

Opskriften er her.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Synes lige I skal se et billede af min skønne sovende Silke - hun går nogle dage omkuld i sofaen når hun kommer hjem fra børnehaven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar